Egyrészt örülök, hogy téma lett, hiszen a márkaépítés, és ezen belül a Vasas logó esetleges megújítási folyamatának a közepén járunk, és fontos számunkra a szurkolók véleménye. Másrészről viszont a kialakult vita alapján úgy vélem, meg kellett volna várnunk a szeptemberre tervezett konzultációkat a szurkolókkal, ahol talán az egységes, a márkát hűen tükröző logó frissítésének okai könnyebben megértésre kerültek volna.
A fentiektől függetlenül, mint tudjátok, a Vasasnál közel egy éve „márkaépítés” zajlik, amelynek célja, hogy a Vasas egyformán vonzó legyen jelenlegi és leendő szurkolóknak, sport iránt érdeklődőknek, szimpatizánsoknak, sportolóknak, szülőknek, a helyieknek, a médiának és nem utolsósorban hirdetőknek, szponzoroknak és befektetőknek egyaránt. Magyarul, hogy minden tekintetben vonzóak legyünk: több néző legyen, a legjobb sportolókat tudjuk vonzani (és itt tartani), a szülők pozitívan viszonyuljanak a klubhoz, hogy a helyiek (angyalföldiek, óbudaiak, pasarétiek) mind magukénak érezzék a Vasast. Ilyen komplex munkát a magyar egyesületeknél tudtunkkal még senki nem végzett, tehát ebben is az élen járnánk.
A márkaépítés előtt Vasas-függők és nem Vasas-függők körében egyaránt lekutattuk a kiküldött kérdőívben a meglévő márkát. A kérdőívet 587-en küldték vissza, amely alapján a szurkolók leginkább angyalföldi, nagymúltú, sok szakosztállyal, sok legendával rendelkező klubként definiálták a Vasast, és szolgáltatásait tekintve a legfontosabbak közé sorolták, hogy a klub gondoskodjon az utánpótlásról, valamint azt, hogy családbarát legyen.
A meglévő márkakép alapján kezdtünk dolgozni azon, hogy merre és milyen hosszú távú stratégia mentén induljunk, hogy a következő 100 évben a fentiekre építve továbbra is sikeresek legyünk és minél több legendát adjunk a magyar sportnak.
A munkát (részben érzelmi kötődése miatt) ingyen vállaló reklámügynökség vezetésével, mint ahogy a márkaépítés kezdetén tájékoztattunk titeket, egy szurkolókból, újságírókból, sportolókból és a Vasas ügyvezetésének tagjaiból álló csapat alakult. Ez a csapat kezdte, és vélhetően ősz elejére be is fogja fejezni az előkészítő munkát, amelynek adott pontjain az elnökséget, illetve a szurkolókat tájékoztatjuk a folyamat állásáról.
A folyamat végeredménye az év végére elkészülő (angol kifejezéssel) BrandBook, amely nem csupán a ma egyáltalán nem létező konkrét arculatot szabályozná, egységesíti, de minden, a márkára vonatkozó kommunikációs és iránymutató előírást is tartalmaz, amely szerint a Vasasnak a jövőben működnie kell a kívánt cél elérése érdekében. Például, ha a Vasas márkajegye, hogy családbarát, akkor ezt azzal lehet alátámasztani, hogy a létesítményeinken játszóteret létesítünk, vattacukrot árulunk, családi szektort alakítunk ki, gyermekmegőrzést biztosítunk, gyermek- és családi programokat szervezünk stb.
A márka újragondolásának része a Vasas logója is. A logóról jelen pillanatban csupán egy, az alapszabályba pár éve bekerült mondat rendelkezik, amely (grafikai ábrázolás nélkül) leírja az általában használatos logó mai állapotát. Természetes, hogy a megújulás leginkább a márkát vizuálisan megjelenítő logón keresztül vehető észre, így érthető, hogy érdemesnek látjuk frissíteni.
Azt is tudomásul kell venni, hogy a Vasasnak jelenleg sajnos 8-10 féle logó változata kering, és véleményünk szerint a korhoz igazodnia kell a megjelenésnek. A jó márkák logói keveset változnak, de változniuk kell, hogy frissességüket (és vonzó voltukat) folyamatosan fenntartsák (ld.: FC Barcelona példáját). Nem sokat, de változniuk kell. (A megítélésünk szerint a Vasas logójának már a 80-as évek végén kellett volna kicsit változnia és ebben az esetben ma már kicsit könnyebb helyzetben lennénk.)
Természetes, hogy minden változás érzelmeket kavar. Ezért is a márkaépítési folyamat végeztével, de a végleges küldöttgyűlési elfogadás előtt a márkaépítés egészét, célját, folyamatát, eredményeit és legfontosabb vizuális elemeit is bemutatjuk az érdeklődő szurkolóknak, hiszen olyan márka, amely ellene megy az egyik legfontosabb célcsoportunk elképzeléseinek semmiképpen nem mutatna jó irányt.
A márka gazdája a klub, az előkészítés a jelenlegi szűk stáb feladata, a döntés előtt véleményezési joga van a szurkolóknak, szakosztályi tagoknak és a klub teljes ügyvezetésének, míg a végső döntés a közgyűlés hatáskörébe tartozik.
Összességében még semmi nem dőlt el, nyitottak vagyunk továbbra is, és mindig is azok leszünk, hiszen a Vasas Család bevonása nélkül nem hozunk meg ilyen fontos döntéseket.
Ahogy az előkészítő munka befejeződik, tájékoztatjuk a szurkolókat weboldalunkon.
Hajrá Vasas!
Markovits Lászó
ügyvezető elnök
Vasas SC